Camper ombouwen stap 1: welke bus kies je?

Je hebt besloten om de challenge aan te gaan om een bus tot camper om te bouwen. Vet! Maar hoe begin je? De eerste stap begint met het uitzoeken van de bus die je gaat aanschaffen. Welke bus kies je en waar moet je op letten? Wij hebben onze camperexpert Frans om tips gevraagd!

Voor wie o wie ga je de camper bouwen?

Het proces van een camper ombouwen begint eigenlijk al vóór het kiezen van een bus. Voordat je überhaupt naar bussen gaat kijken is het van belang om voor jezelf op een rij te zetten wat jij precies wilt. Wil je de camper alleen zelf gebruiken, wil je hem gaan verhuren of vind je het leuk om elke paar jaar een nieuw project onder handen te nemen en de camper doorverkopen? Dan zijn er verschillende dingen waar je aan moet denken. “Wanneer je een camper echt voor jezelf gaat bouwen, kun je het zo gek en gepersonaliseerd maken als je wilt, maar wanneer je de intentie hebt om hem te verhuren of verkopen dan wil je de camper voor zoveel mogelijk mensen beschikbaar maken en zodanig inrichten hij makkelijk in gebruik is,” zegt camperexpert Frans. 

Vervolgens moet je jezelf vragen hoe je de camper wilt gebruiken. Ben je van plan om alleen in de zomer weg te gaan of ga je ook de winterse kou trotseren en naar de mooiste sneeuwlandschappen in de bergen? De eisen waar zo’n bus dan aan moet voldoen verschillen nogal. Hoeveel zit- en slaapplekken wil je in de camper? Wil je een vast bed of liever overdag meer zitruimte? Welke faciliteiten wil je in de bus? Ga je van camping naar camping, dan heb je niet per se een douche nodig, maar wanneer je van plan bent om voor een langere tijd te gaan wildkamperen is het wel lekker om te kunnen douchen in je camper. Dit heeft invloed op welke maat bus je nodig hebt. Kortom: denk voor het aanschaffen van een bus goed na over wat jij wilt. Wil je al wat inspiratie opdoen, bekijk dan onze Instagram pagina!

Nieuw of oud?

De volgende vraag is: Ga ik voor een nieuwe of een tweedehands bus? De voorkeur van Frans gaat niet per se uit naar een nieuwe bus. “Wanneer je een bedrijfsautobus gaat ombouwen naar een camper dan gaat hij van bedrijfsautokenteken naar een personenautokenteken en dan moet je er ook een BPM bedrag bijbetalen om hem als camper gekeurd te krijgen. En hoe nieuwer de bus, hoe hoger het BPM bedrag.” 

BPM staat voor Belasting Personenauto’s en Motorrijwielen en wordt in Nederland betaald wanneer je als particulier een (nieuwe) personenauto, motor of bestelauto koopt. Aangezien de meeste bestelbusjes zakelijk aangeschaft worden is hier nog geen BPM (en 21% BTW!) over afgedragen dus moet jij dat doen. Naarmate de bus ouder wordt hoef je er minder BPM over te betalen. Zo kan een bus van twee jaar oud al een heel stuk voordeliger uitvallen dan een gloednieuwe bus, terwijl er qua kwaliteit weinig tot geen verschil in zit. Koop je een gebruikte bus van een particulier dan zijn de BPM en BTW, als het goed is, al afgedragen en hoef jij die niet meer te betalen. Bij twijfel kun je dit altijd controleren bij de belastingdienst!

De ideale bussen!

Er zijn veel bestelauto’s waar je uit kunt kiezen. Volgens Frans zijn er drie bussen die je het makkelijkst tot camper kunt ombouwen en dat zijn deze:

        Volkswagen Transporter
        Ford Transit
        Fiat Ducato

De reden hiervoor is dat dit de meest populaire bussen zijn dus daar is de onderhoudsvoorziening heel goed van door heel Europa. Er zijn veel garages die deze merken onderhouden, mocht je onderweg dus een keer een storing krijgen is het makkelijk om een garage te vinden die jou kan helpen. Daarnaast ben je niet de eerste die een van deze bussen heeft omgebouwd dus er zijn online al tal van voorbeelden in verschillende stijlen te vinden. Zo heeft Jaap zijn Fiat Ducato omgebouwd tot een camper in scheepsstijl. Daarnaast zijn de benodigde onderdelen volop verkrijgbaar. Alle bovenstaande bussen zijn beschikbaar in verschillende lengtes en hoogtes, zo kun je het formaat precies afstemmen op jouw voorkeuren.  

Jaap maakt van zijn zithoek een aanrecht

De perfecte bus gevonden! Of toch niet…?

Wanneer je denkt de ideale bus gevonden te hebben zijn er nog een paar dingetjes waar je goed op moet letten. Allereerst of de kilometerstand aantoonbaar is, want daar wordt nog weleens mee gesjoemeld. De meeste Nederlandse auto’s beschikken tegenwoordig over een teller rapport, hiermee kun je makkelijk controleren of de kilometerstand klopt en niet is teruggedraaid. Vraag daarnaast ook altijd naar het onderhoudsboekje! Hiermee kun je inzien of de bus goed is onderhouden en dat er geen grote schades zijn geweest. Schade hoeft in principe geen groot probleem te zijn, mits het goed gerepareerd is, maar dat weet je vaak niet en kun je meestal ook niet zo een-twee-drie zien. Wil je het zekere voor het onzekere nemen raden we je aan om een onafhankelijke aankoopkeuring te laten uitvoeren.

Inrichtingseisen:

Wanneer je een bus ombouwt tot kampeerauto moet de inrichting aan bepaalde eisen voldoen van het RDW. Wat deze eisen zijn kun je hier lezen. Ook de belastingdienst stelt haar eigen eisen aan een kampeerauto. Het is het zeker waard om daar goed naar te kijken want wanneer je voldoet aan deze voorwaarden kun je gebruik maken van een bijzonder tarief Motorrijtuigenbelasting, namelijk het ‘kwarttarief’. Dit scheelt flink in de kosten! De eisen van de Belastingdienst zijn aanvullend op die van het RDW dus je bus moet aan beide voldoen om hiervoor in aanmerking te komen.

Flink wat dingen om op te letten, maar uiteindelijk heb je er veel plezier aan! Weet je nog niet zeker wat je belangrijk vindt? Begin dan eerst met het huren van een camper om erachter te komen wat jij wel of niet fijn vindt. Klik hieronder op de button en bekijk ons aanbod.

Bekijk onze campers en caravans

 

Anderen bekeken ook

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>