Vanlife op z’n elektrisch: 5 uitdagingen om rekening mee te houden

Nadat reisjournalist Sara en fotograaf Jurrien voor Lonely Planet magazine in een camper van Camptoo een roadtrip door Denemarken maakten kochten ze samen een Fiat E-Ducato om eigenhandig om te bouwen tot volledig elektrische camperbus. Als die klaar is, begint een ​​epische roadtrip door Europa. In deze gastblog vertelt Sara hoe hun EV–avontuur is begonnen en deelt ze 5 vanlife-uitdagingen uniek voor elektrische campers.

Ik word wakker als het zachte licht van de opkomende zon door de ramen van onze gehuurde Camptoo-camper stroomt. Het enige geluid dat ik hoor komt van het breken van de golven op het verlaten strand op een steenworp afstand van het de busje. De paar andere campers die in de duinen langs het noordelijkste strand van Denemarken hebben overnacht, zijn bij het aanbreken van de dag vertrokken. We zijn alleen. Ik trek de schuifdeur open en stap met blote voeten het koele zand op. Boven mij strekt een helderblauwe hemel zich uit. Ik haal diep adem en terwijl ik het zout in de lucht proef, voel ik me voor het eerst sinds het begin van de pandemie echt kalm. En ik besef: zo zou mijn leven eruit moeten zien.

Fotografie: Jurrien Veenstra

Voordat het coronavirus het reizen tot stilstand bracht, reisde ik samen met Jurrien de hele wereld over om reisverhalen te maken voor publicaties als Lonely Planet magazine. We zaten bij wijze van spreken de ene week in Londen en de volgende op een vlucht naar Patagonië. Het was een ontzettend opwindend en druk leven, maar het gegeven dat we met onze reizen naar kwetsbare ecosystemen vaak verantwoordelijk waren voor een gigantische CO2-uitstoot, begon steeds meer te wringen.

Fotografie: Jurrien Veenstra

Ik geloofde, en geloof nog steeds, dat – om Lonely Planet te citeren – ‘Reizen, mits verantwoord beoefend, een kracht ten goede kan zijn.’ Reizen verbreedt onze horizon, bestrijdt angst voor vreemden en kan bijdragen aan het inkomen van lokale gemeenschappen en natuurbehoud. Maar reizen kan ook schadelijk zijn; denk aan bestemmingen waar overtoerisme hoogtij viert en de hoge CO2-uitstoot van cruiseschepen en vliegtuigen.

Fotografie: Jurrien Veenstra

Tijdens de lange dagen dat we vanuit huis in Nederland werkten gedurende de pandemie, hadden Jurrien en ik meer tijd dan ooit om na te denken over ons leven. Het voelde alsof we al zo lang deel uitmaakten van de ratrace. Haasten om naar school te gaan, een diploma te halen, een baan te vinden, hard te werken, zodat we eindelijk met pensioen zouden kunnen gaan, en dan: dat was het dan. Een leven lang haasten, zonder de tijd te nemen om op adem te komen. We besloten dat wanneer het weer mogelijk zou zijn om te reizen, we het anders wilden doen: er echt de tijd voor nemen en slow travel ervaren, met minder impact op het milieu.

Fotografie: Jurrien Veenstra

We zijn allebei dol op roadtrips en er zijn nog zoveel plaatsen die we nog niet hebben gezien in Europa —onze achtertuin. De reis door Denemarken in de camper van Camptoo — lees het avontuur hier terug —was een perfect moment om erachter te komen of fulltime in een bus leven voor ons wel is weggelegd, maar we waren al heel snel om. De volledige vrijheid die de camper bood was fantastisch en we besloten voor fulltime vanlife te gaan. Het plan is om te blijven doen waar we van houden: het schrijven over en fotograferen van de prachtige plekken die we zullen zien, maar deze keer met meer focus en meer tijd om onderweg op zoek te gaan naar inspirerende duurzame verhalen. Tijdens het opzoeken van de vele groene initiatieven die momenteel in Europa worden genomen om klimaatverandering tegen te gaan, besloten we dat we onze toekomstige roadtrip in een elektrische camper wilden gaan maken.

Fotografie: Jurrien Veenstra

We hadden geluk. Fiat stond op het punt het eerste volledig elektrische Fiat Ducato-model uit te brengen. De diesel-aangedreven Ducato is de meest populaire bestelwagen voor een camperombouw in Europa en de elektrische E-Ducato beloofde een actieradius van maximaal 370 km op één volle accu. We waren direct verkocht. Het was nog steeds een ongelooflijk enge beslissing: al ons spaargeld uitgeven aan een gloednieuwe elektrische bestelwagen – die we niet eens hadden kunnen testen – midden in een pandemie, en die we zonder enige ervaring eigenhandig wilden ombouwen tot camperbus. Maar we wilden die sprong in het diepe graag maken. We hebben ons appartement verkocht, zijn inmiddels druk bezig met de camperombouw van onze E-Ducato en in januari 2022 gaan we dan eindelijk op reis, zonder einddatum in zicht.

Als je onze avonturen op het gebied van het ombouwen van een camper en elektrische vanlife wilt volgen, ga dan naar greentraveljournal.com.

5 uitdagingen uniek voor elektrische vanlife

Bij het maken van onze plannen realiseerden we ons al snel dat het ombouwen van een elektrische bestelwagen en het plannen van een e-roadtrip door Europa gepaard gaat met een aantal unieke uitdagingen. Jurrien en ik hebben een top 5 gemaakt voor iedereen die geïnteresseerd is in elektrische vanlife.

Houd het gewicht van je camper in de gaten

Of je nu een camper wilt kopen, een bestelwagen wilt ombouwen of er gewoon een wilt huren, het gewicht van je voertuig is altijd iets om rekening mee te houden. Bestelwagens van verschillende gewichtsklassen hebben een beperkt maximaal laadvermogen en voor zwaardere voertuigen kan een extra categorie (C) op je rijbewijs nodig zijn. Omdat elektrische bestelwagens zware accupakketten hebben, wegen ze meestal meer dan hun tegenhangers op benzine of diesel. Onze Fiat E-Ducato weegt 2.735 ton en met het model waar je met een normaal rijbewijs (categorie B) in kan rijden, is er een maximaal toegestaan gewicht van 3,5 ton. Dit betekende dat we ons moesten voorbereiden op een lichtgewicht camperombouw — iets dat goed is om in een vroeg stadium rekening mee te houden. Bovendien, hoe minder gewicht je meeneemt, hoe meer bereik je krijgt.

De vrijetijdsaccu opladen

In de meeste campers op diesel en benzine vind je een vrijetijds- of boordaccu die is aangesloten op de dynamo in de bus, die ook de startaccu van het voertuig oplaadt. Een elektrische bestelwagen heeft zijn eigen hoogspanningsbatterijen om het voertuig van stroom te voorzien, waar absoluut niet mee geknoeid mag worden. Onze Fiat E-Ducato heeft wel een aparte startaccu, maar omdat de elektrische motor zo anders is dan een verbrandingsmotor, twijfelen we of we wel een relais zouden kunnen gebruiken om onze vrijetijdsaccu op de bestelwagen aan te sluiten. In plaats daarvan hebben wij gekozen voor een ​​groot batterijpakket dat is aangesloten op zonnepanelen op het dak om de camper van voldoende stroom te voorzien om onze koelkast, de lichten, opladers voor apparaten en dergelijke te laten werken. We kunnen op campings onze vrijetijdsbatterijen opladen met een AC-aansluiting (walstroom), maar we hopen dit niet te vaak te hoeven gebruiken. We geven er dan de voorkeur aan de stroomkabel van onze Fiat E-Ducato aan te sluiten en de batterijen van de bus op te laden.

Verwarmen en koken

In campers met een dieselmotor is een dieselkachel een van de meest populaire manieren om de bestelwagen te verwarmen. Je gebruikt dan de dieselvoorraad van de motor als brandstof, waardoor het heel eenvoudig is om die bij te vullen. Een elektrische camper heeft uiteraard geen dieselvoorziening, dus de alternatieven zijn gas en elektra. Er zijn verschillende soorten gas die worden gebruikt voor kachels, waarvan sommige ook kunnen worden gebruikt om op een fornuis te koken. Ze moeten allemaal correct worden geïnstalleerd in een luchtdichte houder met een uitlaatopening, wat dit niet tot de gemakkelijkste optie maakt. Voor ons was het idee van een volledig elektrische camper aantrekkelijker, maar om een ​​elektrische kachel en een inductiekookplaat van stroom te kunnen voorzien, moet de vrijetijdsaccu een heel stuk groter zijn dan een ‘normale’ huisaccu. Wij hebben uiteindelijk gekozen voor een enorm 900Ah-accupakket.

Omgaan met een beperkt bereik

Terwijl het bereik van kleinere elektrische voertuigen elke dag dichter bij dat van diesel- en benzine–aangedreven auto’s komt (het nieuwste Tesla-model heeft een bereik van meer dan 645 km!), loopt het bereik van grotere elektrische voertuigen nog wat achter. Momenteel is het grootste model van de Fiat E-Ducato zelfs de enige grote bestelwagen met een actieradius van meer dan 250 kilometer – de competitie haalt niet meer dan 100. De ontwikkeling van elektrische bestelwagens gaat snel en er is zelfs al een volledig elektrische camper in de maak, maar voor de nabije toekomst betekent het kiezen van een grote elektrische camper nog dat je je zult moeten aanpassen aan een beperkt bereik. Wij zijn van plan tijdens onze reizen nooit meer dan 100 km per dag te rijden.

Je bestemming kiezen

Tijdens een Europese roadtrip met een camper is het opraken van diesel normaal gesproken niet iets waar je je zorgen om maakt. Met een elektrische camper moet je je route en bestemmingen echter zorgvuldiger plannen. Als je veel kilometers op een dag wilt afleggen, zal het kiezen van landen met een solide snellaadnetwerk je roadtrip een stuk makkelijker maken (let op: je voertuig moet wel DC-snelladen ondersteunen, zoals onze E-Ducato dat doet). Je betaalt iets meer, maar kunt vaak in minder dan een uur tot 80% batterijcapaciteit bijladen, waardoor het mogelijk wordt om grote afstanden in één dag af te leggen. AC-laadstations zijn de op één na beste optie en er zijn er veel meer van deze te vinden in Europa dan snelladers. Wel duurt het opladen langer en je hebt vaak een speciale laadkaart nodig om de laadpalen te kunnen gebruiken. Noorwegen, Nederland en het Verenigd Koninkrijk zijn drie landen in Europa die beschikken over hoogwaardige laadnetwerken.

Als je graag weg van de gebaande paden reist, kun je gelukkig vrijwel overal je elektrische voertuig ook opladen via een regulier stopcontact. Dit is echter verreweg de langzaamste oplaadoptie – het kan gemakkelijk een dag of langer duren om je camper volledig op te laden met een thuislaadkabel. Maar als je dit accepteert als onderdeel van het EV-avontuur, zul je zien dat het je doet onthaasten, waardoor je nog meer tijd hebt om te genieten van de reis.

Deze gastblogpost is geschreven door Sara van Geloven. Als je vragen hebt over elektrische vanlife, laat het dan zeker weten via @theelectriccampervan op Instagram of TikTok.

Anderen bekeken ook

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>