Een camper kopen in Duitsland? Of een ander land, hoe werkt dat?

Er zijn verschillende redenen om een camper te kopen in Duitsland of een camper uit een ander land te importeren naar Nederland. In deze blog legt onze camperexpert Frans Hoofwijk uit waarom je dit kunt overwegen en wat je dan allemaal moet doen.

Waarom juist een camper kopen in het buitenland?

frans in camper

Er is een prachtig aanbod in Nederland op het gebied van campers en caravans. Helaas moet je er vaak wel snel bij zijn wil je er eentje hebben. Of misschien vind je de juiste camper wel helemaal niet. Daarom is een camper of caravan kopen in het buitenland vaak een handig alternatief. Soms is het zelfs goedkoper om te importeren, zo kun je enkele duizenden euro’s besparen. Let wel op dat dit niet altijd het geval is, het is belangrijk om op de details te blijven letten als je gaat importeren.

De voordelen

frans en camper

Een groot deel van de campers die je vindt in Nederland, zijn geïmporteerd. Dit komt omdat er in andere landen meestal meer aanbod is dan op onze markt. Er is dus meer keus in bijvoorbeeld je favoriete merk, model of indeling, maar vaak zijn de campers in Nederland wat duurder dan in Duitsland of België. Zelfs met het bijtellen van de BPM en soms ook BTW is importeren vaak nog goedkoper. Een paar belangrijke puntjes voor het importeren: voor een nieuwe camper betaal je vaak BTW, voor een gebruikte camper vaak niet. Wanneer je een gebruikte camper koopt, kijk dan naar de kilometerstand. Heeft de camper namelijk meer dan 6.000 km gereden en staat deze al een halfjaar op kenteken, dan wordt de camper als gebruikt gezien.

Vooral oude campers interessant

Oude campers zijn interessant omdat je er vaak minder BPM over betaald, BTW hoef je vaak helemaal niet te betalen. Dit is bij oude campers maar vaak zijn jonge campers of gloednieuwe campers in het buitenland goedkoper dan in Nederland.

Via internet kun je je goed oriënteren op het aanbod, zo krijg je ook een goed beeld van wat het aanbod en de vraagprijs is. De website mobile.de heeft een groot aanbod, goed om te gebruiken voor het oriënteren. Ook is Autoscout24.de een handige website. In België kun je kijken op de websites 2dehands.be of autoscout24.be.

Camper bezichtigen

Motorruimte contoleren

Heb je een camper gevonden die je wilt bekijken, dan kun je een afspraak maken met de verkoper. Belangrijk is om de papieren en onderhoudshistorie te checken. Als er twijfels zijn over de kwaliteit dan is het handig om eerst een aankoopkeuring te laten doen, dit kan bijvoorbeeld door Dekra.

Op naar huis

Zodra je je camper hebt gekocht, wil je hem natuurlijk zo snel mogelijk naar Nederland rijden. Helaas zijn er nog wel een aantal zaken die moeten zijn geregeld voordat je kunt rijden. Wij hebben ze even op een rijtje gezet voor je.

  • Een vrijstelling aanvragen voor BPM en motorrijtuigenbelasting bij kortstondig gebruik.
  • Een exportkenteken regelen in het buitenland voor de reis naar Nederland.
  • Voor de reis naar huis moet de camper verzekerd zijn, dit kun je bij je verzekering vragen of ze dit kunnen doen.

In Duitsland is het Zollkennzeichen het enige exportkenteken wat je mag gebruiken om met je camper vanuit Duitsland naar Nederland te rijden. Dit kenteken moet worden aangeschaft met een maximale duur van 15 dagen om zo niet in overtreding te komen. In het rode vakje is de afloopdatum van het exportkenteken te vinden, let op dat deze niet langer geldig is dan 14 dagen in Nederland. Ook moet er een verzekering worden afgesloten tijdens deze periode. Voor een probleemloze reis naar huis is het handig om een vrijstelling bij de belastingdienst aan te vragen voor het Duitse exportkenteken, die is maximaal voor 14 dagen geldig. Deze vraag je aan voordat je met de desbetreffende camper de openbare weg in Nederland opgaat. De vrijstelling neem je mee de camper in, mocht je worden aangehouden, dan heb je daar dus een bewijs van. In Nederland mag je gedurende de 14 dagen dus wel rijden met het exportkenteken, wel alleen voor transport.

Belangrijk om te weten is dat het exportkenteken moet worden aangevraagd in het land waar de camper is gekocht. Vaak helpt de verkopende partij hierbij maar het is nooit erg om zelf wat onderzoek te doen!

Garantie en reparaties

De garantie die je over je camper krijgt wordt altijd gegeven door de verkopende partij, dus voor garantiegevallen moet je altijd terug naar de verkopende partij. Dit geldt voor oude en nieuwe campers. Nederlandse dealers moeten vanwege de Europese afspraken wel je garantieclaim behandelen maar zullen ze dit niet al te graag doen, zo kan het lang duren voor je aan de beurt komt bij een dealer. Echter zijn er natuurlijk ook dealers die wel nieuwe klanten willen verwelkomen.

Nederlands kenteken

Uiteindelijk wil je natuurlijk zo snel mogelijk een Nederlands kenteken hebben voor je camper. Dit zijn de stappen voor een kenteken:

  • Laat de camper keuren en inschrijven bij de RDW, hier moet je wel een afspraak voor maken.
  • Dan doe je de BPM aangifte, deze dien je in en betaal je de berekende BPM.
  • Voor de keuring van je camper maak je een afspraak bij de RDW, dat kan via hun website.
  • Voor de dag van de keuring is een eendagskenteken nodig en een verzekering voor deze dag. Belangrijk is dat het eendagskenteken geldig is voor de dag van de keuring en weer terug. Het eendagskenteken kun je zelf maken maken, gebruik een stuk wit karton en een viltstift. Let wel op de juiste afmetingen van dit kenteken.

Vergeet niet de volgende artikelen mee te nemen naar de keuring:

  • De originele papieren van de camper (het buitenlands kentekenbewijs) en de aankoopnota.
  • Als je camper nieuw of jong is, neem je de EU toelating mee (CVO of conformiteits verklaring). Als het nodig is, is deze meestal op te vragen bij een merkdealer.
  • En natuurlijk je legitimatiebewijs.

APK keuring

De RDW neem de buitenlandse APK over wanneer deze nog geldig is, anders kun je zelf een verzoek indienen voor een APK keuring. Dit kan op een later moment aangezien het niet verplicht is. Let wel op dat wanneer de camper APK plichtig, dit zou snel mogelijk moet gebeuren.

Bij de keuring wordt er gekeken naar de papieren, de Europese typegoedkeuring, het chassisnummer en of de camper niet als stolen staat geregistreerd. Bij een camper die al in een EU-land staat geregistreerd wordt er niet gekeken naar de inrichting of technische staat omdat de camper al een typegoedkeuring heeft.

Nieuw kentekenbewijs

Als de camper uiteindelijk is goedgekeurd, wordt het buitenlands kenteken ingenomen. Enkele dagen later krijg je per post een nieuw Nederlands kentekenbewijs op creditcardformaat (oftewel kentekencard) binnen. Een dag later krijg je van de RDW een brief binnen met daarin de tenaamstellingscode. Mocht je je camper willen verkopen, dan heb je deze nodig. Zorg dus dat je deze niet kwijt raakt. Met je kentekencard mag je dus nu een officieel Nederlands kenteken aanvragen, dit kan via een erkend kentekenplaat loket bij jou in de buurt.

 

Zodra je kenteken op de camper zit, is het tijd om de wijde wereld in te gaan!

 

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

You may use these HTML tags and attributes:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>