“Een camper huren is veel praktischer”

Lekker veel ruimte

In september ging Louis samen met zijn vrouw Marion en de hond Tommy voor het eerst met een camper op pad. “Wij hebben in het verleden altijd een caravan gehad en daar hebben we veel mee gereisd. Toen onze caravan in de stalling was afgebrand, besloten we te reizen met een tent. Dat hebben we jaren gedaan en zijn bijvoorbeeld op Corsica, in Toscane en Rome geweest. Helaas gaat dat niet meer. Mijn vrouw heeft een hernia gehad waardoor slapen op een luchtbed geen optie meer is. We hebben gekeken naar de aanschaf van een nieuwe camper, maar die prijzen zijn gewoon niet te doen voor die paar weken in het jaar dat we op stap gaan. Huren is veel praktischer”, vertelt Louis. Ze besloten daarom de grote 6-persoonscamper van Andrea te huren om te kamperen met de hond. Zo hadden ze voldoende ruimte!

Van Tilburg naar Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland

“Op de planning stond om naar de Vlaamse en Franse kust te rijden, maar de weersvoorspellingen daar waren te slecht. Nou, dan rijden we toch gewoon de hele andere kant op? We zitten nergens aan vast met een camper, daar kan je overal mee heen rijden”, vertelt Louis. Ze kozen voor Luxemburg, Frankrijk en Zwitserland om te kamperen met de hond.

Oude camping

“Per toeval belandden we op de camping waar we jaren geleden hebben gestaan in ons tentje. Dat was wel heel grappig. Alles is nu veranderd. Vroeger stond er een oude schuur met simpele producten als melk, kaas en brood. Nu staat er een prachtig restaurant met heerlijk eten. Daar hebben we dus ook meteen gebruik van gemaakt”, vertelt Louis.

Eenmaal aangekomen in Duitsland, besloot Louis te gaan hardlopen. “Ik heb ongeveer 15 kilometer gelopen. Ik dacht dat ik gewoon nog in Luxemburg liep, maar dat was dus anders: ik was in Duitsland. De grens tussen Luxemburg en Duitsland is vlakbij de camping, midden op een brug over de Sûre. De omgeving is zo mooi. Je komt onderweg bergen, snelstromend water en leuke boerderijen tegen. Het was een hele warme zomerdag en toen ik bij een snelstromend riviertje aan kwam, ben ik maar even in het water gaan liggen om af te koelen. Dat was heerlijk. Ik heb die dag maar liefst 25 kilometer hardgelopen!”, vertelt Louis.

kamperen met de hond

De vrijheid van kamperen met de hond

“Het fijne van een camper is de vrijheid. Je kan werkelijk gaan en staan waar en wanneer je maar wilt. Heb je geen zin meer om te rijden? Nou, dan kom je een paar kilometer verder wel een camping tegen. Daar sta je weer voor een paar dagen en als het tegenvalt ben je zo weer weg. Met de camper rijd je ook makkelijker de bergen in dan met een caravan. Zo kom je op hele mooie plekken. Wij rijden dan ook niet over de tolweg in Frankrijk maar over binnenwegen door de bergen en leuke pittoreske plaatjes. Wel onderweg je boodschappen doen, je weet nooit waar je dag uitkomt”, vertelt Louis.

Overnachten aan een mooi meer

“Na lekker door de bergen gereden te hebben, hadden we het wel gezien voor die dag. Nog even en het zou gaan schemeren. We zagen een bord met ‘camping’ staan. Dat kwam goed uit. Het bleek de campingplaats Les Mouettes te zijn in Gondrexane wat aan een mooi groot visrijk meer ligt. Ik ben wandelend met onze hond Tommy een ommetje gaan maken en op een gegeven moment begon Tommy vreemd te doen. Wat ik tot mijn verbazing zag, was dat Tommy een briefje van 20 euro gevonden had! Waarschijnlijk door iemand verloren die er een bootje gehuurd had, want dat kan in het prachtige meer”, vertelt Louis.

Verse druiven en pruimen plukken

Volgens Louis is Eguisheim in de Elzas in Frankrijk een plaats die je gezien moet hebben. Als je door de steile straten van het dorp loopt, lijkt het alsof je terug in de tijd bent gereisd. Je ziet er vele vakwerkhuizen, gezellige terrassen en woningen die versierd zijn met kleurrijke bloemen. “Wij stonden op een mooie plaats op camping des Trois Château en konden zo vanaf de camping naar het dorpje lopen. In de wandeling ernaartoe kom je langs de wijnranken. Er is ook een ooievaarsopvang in de buurt; leuk om die ook even te bezoeken. Toen we daar liepen waren de boeren druk aan het werk om de druivenoogst te plukken voor de wijn. We mochten er verse druiven en pruimen plukken. De volgende dag hebben we een mooie wandeling gemaakt naar een kasteel ruïne boven op de berg, tussen de wijnranken door”, vertelt Louis.

Contact met verhuurder Andrea

Terug in Nederland, brachten Louis en Marion de camper natuurlijk netjes terug. “Andrea (de verhuurder) was benieuwd hoe het ons bevallen was. We hebben nog eens met haar gesproken en toen wou ze weten wat wij als verbeterpunten konden meegeven. Dat vond ze zeer prettig”, vertelt Louis over hun ervaring van kamperen met de hond in een camper.

1. Wat een leuke post en wat een mooie reis hebben jullie gemaakt. Zelf ben ik ook jaren geleden overgestapt naar camper, voordat ik jarenlang met de caravan op vakantie ben geweest. De camper geeft je zo’n vrij gevoel.. Ik wil ook niet anders meer!